PLAN DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH PRZEDSZKOLA 196 „KRAINA MISIÓW”
CEL NADRZĘDNY:
Celem głównym planu działań wychowawczych Przedszkola Nr 196 „Kraina misiów” jest stwarzanie warunków do pełnego rozwoju osobowego każdego z naszych wychowanków.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
∙ Kształtowanie podstawowych powinności moralnych np.: życzliwości, tolerancji, uczciwości, sprawiedliwości, odpowiedzialności.
∙ Tworzenie więzi uczuciowej z rodziną i środowiskiem, w którym dziecko wzrasta.
∙ Rozwijanie umiejętności polubownego rozwiązywania spraw konfliktowych i dochodzenia do kompromisu. ∙ Rozwijanie umiejętności rozróżniania dobra od zła.
∙ Uświadomienie złożoności otaczającego nas świata i czyhających zagrożeń.
∙ Uświadomienie dzieciom swoich praw i obowiązków.
KRYTERIA SUKCESU:
DZIECKO:
- Dostrzega, rozumie potrzeby innych.
- Akceptuje ich odrębność.
- Rozumie, przestrzega zasady zgodnego współżycia w grupie.
- Potrafi kulturalnie zwracać się do innych, używa zwrotów grzecznościowych.
- Ma poczucie własnej wartości, wiary we własne siły, możliwości, umiejętności.
- Potrafi nazywać, wyrażać, kontrolować swoje emocje.
- Wyraża swoje uczucia, potrzeby, oczekiwania, a także dostrzega je u innych.
- Potrafi argumentować swoje racje, oceny, odczucia.
- Zna, kultywuje tradycje rodzinne, lokalne, regionalne, narodowe.
- Ma świadomość przynależności narodowej: rozpoznaje godło, barwy narodowe, rozumie pojęcie ojczyzna.
Lp. | Zadania
główne |
Normy postępowania | Zadania szczegółowe |
1. | Bądź
kulturalny |
-używaj form grzecznościowych -nie mów z pełnymi ustami -okazuj szacunek dorosłym
-pamięta o kulturalnym zachowani w trakcie powitań i pożegnań -bądź miły dla innych osób(kolegów, dorosłych) -dbaj o porządek wokół siebie (nie śmieć, sprzątaj po zabawie!) -słuchaj, kiedy inni mówią, mów kiedy inni słuchają |
-samodzielne podejmowanie prostych obowiązków domu i w przedszkolu: sprzątanie swoich zabawek, układanie książek, opieka mad swoim zwierzakiem
-uwrażliwienie dzieci na potrzeby innych członków rodziny -uczenie się używania zwrotów grzecznościowych w określonych sytuacjach -dostarczenie dzieciom wzorców właściwego zachowania (postawa nauczycielki, postacie z literatury) -utrwalenie nawyków kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych (sklep, autobus, kino) -poszanowanie własności i wytworów pracy kolegów -rozmawianie z dziećmi na temat prostych przepisów savoir-vivru’u, stosowane ich w sytuacjach codziennych -przyzwyczajenie dzieci do przestrzegania zasad dotyczących utrzymania porządku i szanowania zieleni w najbliższym otoczeniu(np. papierki wrzucamy do kosza, nie depczemy trawników…) |
2. | Bądź
koleżeński |
-zgodnie baw się z kolegami -szanuj cudzą własność
-dziel się z innymi tym co masz -nie wyrządzaj krzywdy innym(nie wyśmiewaj, nie przedrzeźniaj) -pomagaj tym którzy tej pomocy potrzebują |
-zawieranie umów z dziećmi dotyczących właściwego zachowania w przedszkolu, konsekwentne ich przestrzeganie
-interesowanie się wytworami swoich kolegów, dostrzeganie wysiłku włożonego w ich powstanie, poszanowanie własności i wytworów pracy kolegów -uczenie się właściwego zachowania podczas rozwiązywania zaistniałego konfliktu (używanie zwrotów grzecznościowych, korzystanie z pomocy i doradztwa nauczycielki, zrozumienie tego, co przeżywają inni) -słuchanie kolegów pełniących dyżur w grupie, podporządkowanie się ich poleceniom i uwagom -wyrabianie nawyku uprzejmego witania się z kolegami spotykanymi w szatni i na podwórku -sprawienie radości choremu koledze (list, upominek, odwiedziny) -dostrzeganie i przeciwstawianie się przejawom samolubstwa, okrucieństwa, przezywania, dokuczania… -sprawianie radości innym dzieciom, składanie życzeń imieninowych, urodzinowych, wykonywanie dla nich upominków -opiekowanie się nowymi kolegami oraz tymi, którzy tej pomocy potrzebują (rozumienie ich zagubienia, nieporadności) |
3. | Kontroluj
swoje zachowania |
-unikaj krzyku, kłótni
-przestrzegaj zawartych umów -oceniaj zachowania, a nie osoby -wyrażaj swoje emocje w sposób kontrolowany -korzystaj z pomocy dorosłych w trudnych sytuacjach -ciesz się sukcesami, przyjmuj z godnością porażki |
-ustalenie norm i reguł życia w grupie, przestrzeganie ich:
∙ zgodnego zachowania się podczas zabaw ∙ kulturalnego włączania się do zabaw kolegów ∙ korzystanie ze sprzętów i zabawek ∙ mądrego rozwiązywania zaistniałych konfliktów ∙ porozumiewania się umiarkowanym głosem -ponoszenie konsekwencji łamania przyjętych umów -reagowanie na umówione sygnały np. sygnał kończący zabawę -uczenie dzieci umiejętności określania swoich uczuć, wyrażanie oczekiwań |
-wystrzegaj się kłamstwa
-odróżniaj dobro od zła -mów o swoich uczuciach |
w sposób zrozumiały dla innych
-zapoznanie się z bezpiecznymi sposobami rozładowania emocji (np. mazanie po kartce, zgniatanie gazety, darcie papieru) -poznanie wzorców właściwego zachowania (nauczycielka, postacie z literatury) -uczenie właściwego przyjmowania pochwał i krytyki -udział dzieci w inscenizacjach ∙ rozróżnianie prawdy, fałszu, fantazji, kłamstwa w utworach literackich i w życiu codziennym ∙ podejmowanie prób oceny i ocenianie postępowania bohaterów bajek i opowiadań ∙ układanie zakończeń historyjek obrazkowych, przewidywanie skutków złego postępowania, wyciąganie wniosków -podejmowanie oceny postępowania własnego i kolegów w konkretnych sytuacjach -uczenie się mówienia o rzeczach miłych, wyrażanie, wyrażanie dezaprobaty dla zachowań negatywnych |
||
4. | Dbaj o
bezpieczeństwo |
-nie oddalaj się od grupy z miejsca zabaw
-nie próbuj nieznanych produktów i potraw nieznanego pochodzenia -informuj dorosłych o swoich dolegliwościach (skaleczenie, złe samopoczucie -znaj swój adres zamieszkania -unikaj niebezpiecznych zabaw i zachowań |
-spotkanie z policjantem
-ustalenie zasad warunkujących bezpieczeństwo podczas pobytu w przedszkolu(sale, teren) oraz na wycieczki -przestrzeganie zakazu spożywania produktu nieznanego pochodzenia (owoce, rośliny, grzyby, słodycze od obcych) -omówienie sposobu postępowania w razie złego samopoczucia, skaleczenia, określonej dolegliwości -zapamiętanie własnego imienia, nazwiska oraz adresu zamieszkania -odgrywanie scenek dramowych, poznanie konsekwencji niebezpiecznych zabaw i zachowań |
-zachowaj ostrożność w
kontaktach z obcymi -nie zbliżaj się do nieznanych zwierząt -przestrzegaj zasad ruchu drogowego dla pieszych |
-poznanie niektórych możliwości radzenia sobie w sytuacjach zagrażających własnemu bezpieczeństwu
-spotkanie z weterynarzem (omówienie zachowań zwierząt, złe, zdenerwowane, chore) -dostarczenie wzorców właściwego zachowania w ruchu ulicznym |
||
5. | Poznaj swoje tradycje
rodzinne i narodowe |
-kultywuj tradycje swojej rodziny
-rozmawiaj z rodzicami o ich pracy -pamiętaj o uroczystościach rodzinnych -bądź dumny z kraju w którym mieszkasz -szanuj tradycje narodowe -poznaj piękno swojego kraju, regionu, miasta |
-pobudzenie ciekawości do interesowania się historia i tradycjami swojej rodziny
-wzmocnienie więzi rodzinnych poprzez udział rodziców i dziadków w uroczystościach organizowanych w przedszkolu (przedstawienia, zajęcia otwarte) -prowadzenie rozmów i zajęć dotyczących pracy zawodowej rodziców i dziadków (m.in. zapraszanie ich na zajęcia do przedszkola) -w trakcie zabaw, zajęć oraz przy każdej nadarzającej się okazji uświadomienie dzieciom ich przynależności narodowej (jesteśmy Polakami, mówimy po polsku, rozumiem znaczenie słowa ojczyzna) -zapoznanie dzieci z barwami narodowymi, godłem, hymnem Polski -pomaganie w orientowaniu się na mapie Polski |
Plan działań wychowawczych ma na celu poprawę pracy edukacyjnej, uwzględnia potrzeby społeczności przedszkolnej: dzieci, rodziców oraz pracowników. Integruje społeczność przedszkolną w realizacji celów wychowawczych, ujednolica oddziaływania wychowawcze.